Specjaliści NEONET wzięli pod lupę konsumentów z województwa łódzkiego. Porównali ich preferencje zakupowe zarówno w pierwszym jak i drugim kwartale bieżącego roku. Co istotne, porównano je z ogólną sytuacją ekonomiczną mieszkańców. W kwietniu 2019 roku przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto mieszkańców woj. łódzkiego w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 4603,75 zł i było o 6,5 proc. wyższe niż w kwietniu 2018r [1]. W tym samym czasie zanotowano wzrost sprzedaży artykułów elektronicznych wśród Łodzian.
Województwo łódzkie inwestuje w AGD
Według szacunków Polskiego Związku Pracodawców ADG APPLiA wydatki konsumentów na AGD w 2018 roku w Polsce wyniosły 10,2 miliarda zł, a w 2019 roku mogą wzrosnąć nawet o 5 proc.[2] Jak wynika z badań przeprowadzonych przez NEONET, segment AGD w województwie łódzkim podąża za tym trendem. Sprzęty takie jak pralki czy lodówki cieszą się rosnącą popularnością – w pierwszym półroczu 2019 roku utrzymywały się one w czołowej trójce najchętniej kupowanych artykułów w tej sieci. Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce zajmują odkurzacze oraz inne sprzęty kuchenne (między innymi piekarniki do zabudowy, kuchenki gazowe, elektryczne i gazowo-elektryczne, zmywarki czy płyty grzewcze).
Z przygotowanej przez NEONET analizy wynika, że na przełomie dwóch kwartałów zainteresowanie segmentem dużego AGD utrzymuje się na stabilnie wysokim poziomie. Utrzymania tendencji będziemy mogli spodziewać się także w kolejnych miesiącach.
Rośnie sprzedaż smartfonów
Jak wskazują eksperci NEONET, mieszkańcy województwa łódzkiego najchętniej sięgają po smartfony. W pierwszym kwartale 2019 roku ich sprzedaż w tej sieci wyniosła aż 13 proc. całej sprzedaży artykułów AGD, RTV i IT. W segmencie elektroniki użytkowej jednak nie tylko telefony cieszą się powodzeniem konsumentów. Jak wynika z danych NEONET, laptopy i telewizory także utrzymują miejsce w pierwszej piątce najchętniej kupowanych artykułów zarówno pierwszego, jak i drugiego kwartału.
Laptopy i telewizory zajmują kolejno czwarte i piąte miejsce na liście najpopularniejszych artykułów. Najchętniej kupowanymi telewizorami w drugim kwartale są te wyposażone w technologię OLED i jest to duża zmiana w stosunku do roku 2018. Popularne dziś OLEDy nie cieszyły się wcześniej tak dużym zainteresowaniem klientów, co zapewne wynikało z ich stosunkowo wysokiej ceny. Od tego roku modele takie są tańsze, przez co klienci coraz chętniej po nie sięgają – mówi Kacper Chrząszcz, Junior Category Manager w Dziale Zarządzania Produktami CE w NEONET.
Przyszłość należy do smart rozwiązań
Jak wskazuje ogólny, zakupowy trend wśród klientów NEONET w następnych kwartałach coraz chętniej będziemy zwracać uwagę na inteligentne rozwiązania RTV i AGD. Produkty wyposażone w sztuczną inteligencję cieszą się z miesiąca na miesiąc coraz większą popularnością. Już teraz hitem sprzedażowym są roboty sprzątające, a zaraz po nich lodówki.
[1] GUS, https://lodz.stat.gov.pl/opracowania-biezace/komunikaty-i-biuletyny/komunikaty-i-biuletyny/komunikat-o-sytuacji-spoleczno-gospodarczej-wojewodztwa-lodzkiego-kwiecien-2019-r-,2,91.html
[2] Bankier, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Rynek-AGD-w-Polsce-moze-w-2019-roku-wzrosnac-o-4-5-proc-APPLiA-7638753.html