W ubiegłym roku wartość globalnego rynku elektroniki użytkowej przekroczyła bilion dolarów[1]. Połowę sprzedaży stanowią smartfony. Dużą popularnością cieszą się także tzw. wearables, których sprzedaż w ubiegłym roku osiągnęła niemal 5 milionów sztuk. Sytuacja ta jest analogiczna również w Polsce. Jak wynika z analiz Neonet, smartfony i smartwatche to jedna z najpopularniejszych kategorii wybieranych obecnie przez polskich konsumentów.
W ujęciu rok do roku na podstawie analizy Neonet zauważamy wyraźnie, że największą dynamiką cechuje się kategoria smartwatchy, które rosną nieustannie kilkadziesiąt procent w każdym miesiącu w 2018 i 2019 roku. Sprzyja temu wzrost w sprzedaży smartfonach, w kategorii, na którą Polacy wydają rokrocznie coraz więcej. Spodziewamy się, że w najbliższych miesiącach ten trend się utrzyma – mówi Alicja Jankowska Junior Marketing Category Manager w Neonet.
Jak się okazuje, cały segment elektroniki użytkowej staje się coraz popularniejszy wśród Polaków. Już teraz wydajemy średnio prawie 600 zł w ciągu roku na najnowsze rozwiązania. Największą popularnością, oprócz telefonów, cieszą się telewizory OLED z segmentu premium. Cały rynek obecnie wart jest ponad 7 miliardów złotych i zwiększy swoją wartość o 11 proc. do 2024 roku.
Świat pokochał sztuczną inteligencję
Oprócz urządzeń mobilnych rosnącą grupą są także urządzenia inteligentne – wyposażone w algorytmy samouczące się. Należą do nich sprzątające roboty, czy mały sprzęt AGD. Światowa sprzedaż tej kategorii wzrosła w roku 2018 o niemal 6 proc., do 650 mld zł, co stanowi niemal 15 proc. wartości całego segmentu. W Polsce z kolei trend rozwija się powoli, ale już teraz mamy swoich faworytów.
Zdecydowanym hitem wśród naszych klientów są roboty sprzątające. Ich sprzedaż w ujęciu rok do roku zwiększa się systematycznie. Innym popularnym rozwiązaniem są systemy oczyszczania powietrza samodzielnie monitorujące poziom zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniu. W dobie smogu i ogromnego spektrum alergenów smart urządzenia realnie poprawiają komfort naszego życia – mówi Alicja Jankowska Junior Marketing Category Manager w Neonet.
Inwestujemy w premium
Polski rynek dóbr premium już teraz wart jest ponad 21 miliardów złotych i stale rośnie[2]. Elektronika należąca do tego segmentu cenowego odnotuje ponad 5% wzrost do 2023 roku. W co inwestujemy najchętniej? Przede wszystkim w telewizory typu smart i connected TV o przekątnej co najmniej 50 cali. Jak wskazuje analiza Neonet, widoczna jest rosnąca popularność technologii OLED, która gwarantuje większy kontrast niż rozwiązania LCD.
[1] GfK, https://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/wartosc-swiatowego-rynku-elektroniki-konsumenckiej-uzytkowej-i-agd-przekroczyla-bilion-euro/
[2] KPMG, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2017/12/pl-Raport-KPMG-Rynek-dobr-luksusowych-w-Polsce-Edycja-2017.pdf